Mijn huisjesmelker-tijd zit erop! - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Marleen Grefte - WaarBenJij.nu Mijn huisjesmelker-tijd zit erop! - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Marleen Grefte - WaarBenJij.nu

Mijn huisjesmelker-tijd zit erop!

Blijf op de hoogte en volg Marleen

19 Oktober 2013 | Verenigde Staten, San Francisco

Hallo allemaal!

Mijn laatste verslag is al van meer dan een week geleden. Dat kan natuurlijk niet! Dus hierbij m’n volgende verslag. Het is er één met schokkende ontdekkingen over mij/acties van mijn kant ;) En alvast excuses voor de lengte ;)

We waren gebleven bij vorige week donderdag. Ik ben na school ’s avonds met een klasgenootje naar een bijeenkomst voor vrijwilligers van de SPCA geweest. Dit was echt super! Er waren ruim 100 mensen aanwezig, was echt heel druk. Eerst kregen we informatie over de SPCA zelf. Bij de vestiging in San Francisco werken 200 vaste mensen en ruim 1200 vrijwilligers! Hele grote organisatie dus. En ze hebben de beste cijfers van heel Amerika wat betreft plaatsing en dus het laagste ‘inslaap-percentage’. 96% van alle dieren die binnenkomt vindt weer een huisje :D Na de algemene informatie gingen ze alle opties voor vrijwilligers uitleggen. De meeste mensen komen terecht in de shelter (opvang) om daar de honden en katten te socialiseren. Daarnaast ga je dan meehelpen met het zoeken van nieuwe gezinnen, omdat jij die hond of kat dan goed kent en precies weet in wat voor gezin die zou moeten passen. Dit lijkt me super om te doen! Maar daarnaast hebben ze nog een programma, die het minst populair was bij hun: Medicine Program. Ik was erg verbaasd dat ze daar mensen te kort kwamen. Ik was juist bang dat er geen plek was om mijn ‘skills’ te kunnen gebruiken. Nou, het tegendeel was dus waar! Wel zal ik waarschijnlijk ook eerst in de shelter terecht komen, zodat je de organisatie en de werkwijze enzo leert kennen. Maar ja, wat is er nu erg aan honden knuffelen :D?? Ik heb aan het eind dus snel het formulier ingevuld en nu is het wachten op een mail van hun wanneer ik langs kan komen :)

Op zaterdagavond ben ik dan echt naar het Duitse restaurant geweest! We moesten 45 minuten wachten op een plekje. Maar dat vond ik m’n wienerschnitzel wel waard :D En dit bleek achteraf ook! Ik kreeg welgeteld 2 erg grote schnitzels met opgebakken aardappels met spekjes. Heer-lijk! En dat alles voor $18. Ik heb maar 1 schnitzel op kunnen krijgen, die andere ging (zoals een echte Amerikaan hoort te doen) mee in een bakje naar huis voor de volgende dag. Weer een dag minder kip en rijst eten :P

En dan nu het eerste schok-moment! Op zondagochtend (jaja, ochtend!) ben ik naar de kerk geweest :D And I loved it! Het gebouw leek helemaal niet op de gebouwen als in Nederland. Geen echte kerk-kerk zeg maar :P Wij gingen boven op het balkon zitten en van de priester/pastoor/vul-zelf-maar-in-meneer mochten we op de eerste rij op het balkon gaan zitten :D Top uitzicht dus! Om 11 uur begon de ‘dienst’. Maar hier is het geen echte kerk-dienst. We hebben geen echt gebed gezegd of gezongen en ze hebben ook geen regeltjes genoemd en hemel/hel etc. Het enige wat ze doen is giga mooi zingen! Dansen (en dan ook echt iedereen dansen). En daarnaast praten ze over goede dingen doen voor je buurt, elkaar helpen etc. Ook hebben ze wat verteld over een project dat ze hadden gedaan in New Orleans voor de slachtoffers van Katrina 8 jaar geleden. Ik vond het echt super! Als ze dit zo in Nederland deden ging ik wel vaker naar de kerk. Helaas voor mij gingen ze dit keer geen O Happy Day zingen en hadden ze hun paarse jurken niet aan, maar hun eigen kleren. Ik vind dat dit wel het plaatje compleet zou maken, dus ik ga gewoon nog een keer ;)

Na de kerk ben ik samen met nog 3 anderen naar een skate-event bij het Civic Center gegaan. Helaas was het meeste al afgelopen toen we daar kwamen. Toen maar naar de mini-street-fair in North Beach (de Italiaanse wijk). Hier stonden ook allemaal Porsches en andere dure rode sportwagens. Na hier even geweest te zijn, zijn we naar het Exploratorium gegaan. Dit is een soort onderzoek museum. Je kan er allemaal testjes doen e.d. en het was een gratis dag. Dus dan maar ff naar binnen.

In het begin van de week niet heel veel bijzonders gedaan. Had nogal wat huiswerk (ja dat wordt hier toch ook nog wel gedaan haha). Op woensdagochtend hadden we onze level-up test. Elke 6 weken (jaja! Ik zit hier morgen alweer 6 weken, niet normaal!) krijgt iedereen een test om te kijken of je een level omhoog kan gaan, wat je Engelse niveau betreft. Ik zit dus in C1.3, het ena-hoogste niveau op onze school. En de test was moeilijk! De moed zonk me in de schoenen, dat worden nog eens 6 weken in C1.3 blijven… Gelukkig heb ik nog 7 maanden om die test wel te halen en naar C2 te kunnen gaan. Geen haast dus. Aan het eind van de week zouden we de uitslag krijgen.

Op woensdag zijn we ’s middags een boottocht gaan doen. Het was echt super lekker weer, dus perfecte activiteit. We hadden ook nog eens erge mazzel. Er waren maar iets van 5 andere mensen op de boot, dus bijna een prive tocht. We zijn toen om Alcatraz heen gevaren en daarna onder de Golden Gate Bridge door. Ik heb me hier een uur lang als een op hol geslagen toerist uitgeleefd met mijn camera :P Resultaat: bijna 200 foto’s! Geslaagde middag dus.

Op donderdag gingen we in plaats van les op school een field trip doen: naar de rechtbank! Ik leek wel een kleuter die Sinterklaas gaat vieren haha. Als eerste moesten we natuurlijk door de security en wat gebeurde er natuurlijk weer met mij? Ik werd eruit gepikt. Of ik even mijn schaar uit de tas wilde halen. Eh.. welke schaar? Nadat ze mij 5 minuten geïrriteerd aan hadden zitten kijken, omdat ik mijn schaar niet kon vinden besloten ze om mijn tas nogmaals door de scan te halen en toen: weg schaar! Oeps, hadden ze fout gezien. Het leek op een schaar, maar was een pen… Okee, mss opnieuw lesje tassen-controle ofzo :P
Maar goed. Toen gingen we de eerste zaal binnen. Je mag hier in Amerika gewoon constant in en uit de zaal lopen. In deze zaal waren ze bezig met een jury selectie. Dit kan soms dagen duren. Het was erg interessant om te zien. De verdachte zat er ook al, hij zag er erg vriendelijk uit. Maar schijn bedriegt: hij zat daar omdat hij (waarschijnlijk natuurlijk) een sex-crime binnen zijn gezin/familie had begaan. OEH! Niet zo vriendelijk dus…
Na een uur zijn we naar een andere zaal gegaan. Hier zaten een aantal mannetjes in mooie oranje uniformpjes :P En waarschuwingsposters overal: don’t talk to the inmates! Heh… ze leken me zo leuk om mee te praten haha. Na een tijdje zijn we hier maar weggegaan, ze bekenden allemaal schuld: boooooring! :P Dus liepen we de zaal maar uit. En halverwege horen we opeens: Hey ladies… (de rechter riep ons??? Dus wij draaiden allemaal in slowmotion en met geschrokken gezichten om) where are you from? Hij wilde dus tussendoor gewoon ff een praatje met ons gaan maken haha! Gewoon midden in het proces! Super raar, maar wel leuk :D
Ik denk dat ik binnenkort nog maar eens terugga naar de rechtbank (uiteraard vrijwillig als toeschouwer). Iedereen mag er nl. zomaar naar binnen. En ik wil toch wel ff een echt film-momentje hebben: Objection! Overruled! Guilty! Not Guilty! Het was me nu nl. allemaal iets te tammetjes :P
Na de rechtbank zijn we nog even het Civic Center ingeweest. Binnenkort gaan ze hier stemmen voor een nieuwe burgermeester en ze gingen alles al opzetten. Was interessant om te zien. Alles was in Amerikaans, Spaans en Chinees. Typisch voor San Francisco.

Van onze lerares kregen we te horen dat onze hele klas (welgeteld 5 mensen) de level-up test niet gehaald hadden. Verrassing :P Maaaaar, wat bleek nou. Op alle EF scholen in heel Amerika is er geen student geweest die in ons level deze test gehaald had… Het was dus te moeilijk (goh!). Dusss, we zijn allemaal over na het volgende level! Want onze lerares vond ons allemaal goed genoeg :D Vanaf maandag zit ik dus in C2. Een klas met de volgende nationaliteiten: 3 Nederlanders, 1 (Nederlandstalige) Belg, 1 Duitser, 1 (Duitstalige) Zwitser en 1 (Italiaanstalige) Zwitser: Go Europe! :P

Dan nu schok-moment nummer 2! Ik ben vrijwillig op een vrije vrijdagmiddag in San Francisco als vrijwilliger aan de slag gegaan bij een: kinderopvang! Voor welgeteld 3 hele uren! Voor de mensen die mij kennen is dit natuurlijk al een grote schok. Maar, dan nu schok-moment nummer 3: Ik vond het leuk! Haha! :D Er waren 160 kinderen en ik heb me geen één keer geïrriteerd. Ze luisterden allemaal goed, zelfs naar mij. Ik, als buitenlander, heb zezelfs geholpen met spelling. Toch vreemd als een 6 jarig kind aan je vraagt hoe je een bepaald woord schrijft en je moet zelf ook even nadenken :P Daarna nog gekookt, geknutseld, American football gespeeld en een science project gedaan. Aan het eind was er zelfs een meisje dat niet met papa naar huis wilde omdat ze bij mij wilde blijven. Ik kon zulke mooi sterren tekenen :P (dit heb ik dus ook een half uur moeten doen voor iedereen). Daarna moe, maar goed voldaan, terug naar huis.

Vandaag weer even een klungel dagje. Straks mijn was doen en nu natuurlijk weer een verslag schrijven :D Ennnn ik ga mijn koffer pakken! Want, zoals de titel van dit verslag al aangeeft, mijn tijd bij deze huisjesmelkende oma/verpleegster zit erop! Morgenavond om 7 uur vertrek ik naar mijn nieuwe gastgezin. Ik kan niet wachten!! Het nieuwe gezin is redelijk dichtbij waar ik nu woon, in Glen Park, een goede buurt. Het is een Mexicaanse man, van iets van 60 jaar, zijn zoon is het huis uit. Hij is zelf Engels leraar op mijn school geweest en vindt het erg leuk om ‘zijn studenten’ in huis te helpen met school en de stad te laten zien. Daarnaast vindt hij koken erg leuk, vooral Mexicaans en Amerikaans. Yaaay! Geen kip met rijst meer :D Hij heeft een giga familie, waar ze heel vaak dingen mee gaan doen zoals barbecuen. En dan neemt hij z’n studenten altijd mee. Naast mij zit er nog één ander meisje. Een Braziliaan die ook 24 is. Klinkt dus allemaal perfect :D Hoe perfect het echt is zullen we morgenavond zien. Maar het kan alleen maar een verbetering zijn ten opzichte van waar ik nu zit!

Voor diegene die nog niet afgehaakt zijn na 3 a4tjes tekst: respect! En nog even de huishoudelijke mededeling. Het probleem wat betreft stemmen is volgens mij opgelost. Als jullie naar de volgende link gaan (dit kan wel alleen op een pc of laptop heb ik begrepen):

en eerst de pagina liken en inloggen, dan verschijnt daarna onderaan de pagina een lijst met alle deelnemers. Waaronder dus ik :D Jullie helpen mij dan dus om kans te maken om de wedstrijd van Education First, http://www.ef.nl/, te winnen. En ik zal jullie voor altijd dankbaar zijn :D

Ik ga nu maar even wat koelers aantrekken, het is hier namelijk zó warm! Echt nog zomer hier, heerlijk! Ik hoorde dat in Nederland ons favoriete seizoen alweer begonnen is, lekker de herfst in ;)

Bedankt voor het lezen weer en de leuke reacties :)!

Liefs, Marleen.

• 20 Oktober 2013 - 01:55

Anny:

Hoi Marleen, wat een belevenissen allemaal! Geweldig hoor. Blijf lekker genieten en heel veel plezier bij Roberto! De drop en stroopwafels komen er aan. XXX mama

• 20 Oktober 2013 - 13:50

Annie Brughuis:

Marleen het was leuk om je verslag weer te lezen. Het zal nu wel goed komen op je nieuwe adres .Het stemmen is gelukt. Wens je verder veel succes.gr Annie

• 21 Oktober 2013 - 09:37

Ria:

Ha Marleen,
    Dat zijn heel wat belevenissen, ik zou ook die kant wel uit willen maar ja moest een keuze maken en dat was dit keer niet zo moeilijk.
    Goed dat je zegt dat stemmen niet op een iPad wil.
    Wij zaten hier dus ook mee te hannesen.
    Gaan nu ons best doen.

Vr gr Ria

• 21 Oktober 2013 - 10:07

José:

Wat heerlijk om alles weer te lezen en het was niet boring hoor .
    Veel succes op je nieuwe stekkie . Hopenlijk bevalt het je daar als kostganger .

Gr. José.

• 22 Oktober 2013 - 05:58

Gerrit En Barthina:

Hoi Marleen,

Even vanuit Singapore reageren op jouw geweldig leuk verslag.
    Wat heb je weer leuke dingen gedaan en gezien. Gaaf naar de rechtbank daar.
    Hoop dat je het, inmiddels op je nieuwe adres, zo naar de zin hebt dat je nu de hele dag zelf oh happy day loopt te zingen ha ha.
    Blijf genieten daar!

Liefs van ons

• 22 Oktober 2013 - 19:19

Lisette:

Wat apart zeg, dat alles daar zo openbaar is en je gewoon binnen mag huppelen terwijl hier dat soort zaken strikt privé zijn. Zo te lezen heb je verder weer veel leuke dingen gedaan en gezien! Het was wel even shocking om in 1 verslag te lezen dat je en bij de kinderopvang hebt gelopen en naar de kerk bent geweest :O Straks ga je bij terugkomst nog langs de deur met een stoet kids achter je aan om mensen het heilige licht te brengen haha! Hopelijk krijg je het super naar je zin bij je nieuwe gastgezin, dat heb je wel verdiend na 6 weken afzien ;)

Spreek je snel weer!