An amazing week with Anne!!! - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Marleen Grefte - WaarBenJij.nu An amazing week with Anne!!! - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Marleen Grefte - WaarBenJij.nu

An amazing week with Anne!!!

Blijf op de hoogte en volg Marleen

23 December 2013 | Verenigde Staten, San Francisco

(Warning!! Zeer, zeer lang verslag!)

Jaja! Op zondag was het dan zover! ’s Avonds Anne van het vliegveld halen! Dagen, weken, nee zelfs maanden naar uit gekeken! :D Op het vliegveld kon je heel handig op een tv de gang zien waar alle mensen langslopen die uit het vliegtuig komen. Dus kan je vast klaar gaan staan, heel handig! Wat iets minder handig is, is dat ik wel 30 keer op ben gestaan in de veronderstelling dat het Anne was, wat dus niet zo was. Dit betekende dat na 45min toen Anne wel echt kwam, ik heel droog nog op m’n stoel zat te wachten. Dus helaas geen Anne-omver-beuk-loopje gedaan, maar heel droog op haar schouder getikt toen ze de verkeerde kant op liep haha. Toch was de blijdschap niet minder :D Van het vliegveld zijn we meteen naar mijn huis gegaan, Anne zat natuurlijk met het tijdsverschil. En thuis hebben we rustig aangedaan. Helaas geen stapelbed in onze kamer (dingen goed regelen is niet het sterkte punt van de mensen hier :P), maar toch op de bank in de woonkamer. Gelukkig bleek die wel prima te liggen :) Ook nog even alle spullen uitgepakt die voor mij waren. VERF!!! JEEJ :D Eindelijk die vage oranje gloed uit m’n haar krijgen en weer netjes donkerbruin. Daarnaast zat er nog een kerstkadootje van paps en mams bij, die ik helaas pas met kerst mag open maken, flauw hoor! En ik kan eindelijk m’n bijna dooie Samsung bij het grofvuil zetten, want ik mag de oude iPhone van m’n moeder gaan gebruiken! Ben ik ook eindelijk hip!

Op maandagochtend zijn we eerst lekker gaan ontbijten, lekker rustig aan gedaan, het was echt supermooi weer! Kon zelfs in een t-shirtje op het balkon in het zonnetje zitten! Na het ontbijt begon het feest: m’n huisgenoot Artemisa ging mijn haar verven! Eerst nog even paniek in de tent, want er leek wat te ontbreken, gelukkig zat het er toch bij en kon het gaan beginnen. Ik in de stress, huisgenoten en Anne super vrolijk en vol leedvermaak :P Maar mede dankzij de live verbinding met Patricia de kapster thuis en de skills van Artemisa is mijn haar weer helemaal mooi :D
Na het verven moesten we meteen op pad, want ik moest om 14.00 uur weer 2 uur vrijwilligerswerk doen bij de SPCA en Anne mocht mee. Hier hebben we lekker 2 uur lang met honden gewandeld en gespeeld. En hoeveel toeristen kunnen nu zeggen dat ze de SPCA in San Francisco van binnen hebben gezien :D?!
Na de SPCA zijn we al een beetje begonnen aan de sightseeing. Eerst zijn we naar Union Square gegaan. Alles is daar in kerstsfeer. Overal grote kransen voor de ramen van Macy’s en een super grote kerstboom in het midden van het plein. Nog een paar mooie zelfies getrokken voor de boom. Onze hele week bestaat eigenlijk uit zelfies met op de achtergrond ergens klein het te bezichtigen ding :P Geniale foto’s! Maar goed, na Union Square zijn we naar Lori’s Diner gegaan. Een echte jaren 60 Amerikaanse diner. Hier hebben we dan ook een heerlijke burger gegeten! Uiteraard met een groot glas gratis water erbij, Hollandse toeristen ten top! Na de heerlijke burger zijn we met een soort bus-treintje naar Fisherman’s Wharf en Pier 39 gegaan. Allemaal leuke kleine winkeltjes en alles dus in kerstsfeer. Ook veeeeel chocoladewinkels, maar we hebben ons ingehouden! Na heel Fisherman’s Wharf te hebben gehad zijn we nog even langs het strandje gewandeld en toen met de bus weer naar huis. Het was weer mooi geweest :)

Op dinsdag stond de echte sightseeing gepland. Op de planning stond: Cable Car, Fisherman’s Wharf by daylight, de Golden Gate Bridge, het Golden Gate Park en de zonsondergang bij Twin Peaks. Aan het eind van de dag konden we trots zijn op onszelf, want alles is gelukt (behalve Twin Peaks dan). Op de Cable Car hadden wij geluk, want wij waren de enigen die echt aan de buitenkant mochten hangen. Hier hebben we weer een paar schone zelfies getrokken haha. Op de brug waren we het er beiden over eens: een stukje de brug op tot boven het water en dat was weer genoeg. Wat toeristen betreft zijn Anne en ik dezelfde types: alles op z’n gemakje en lukt het niet, dan lukt het niet haha. Het moet natuurlijk wel leuk blijven ;)
Na de brug hebben we de bus gepakt naar het Golden Gate Park. Hier moesten we een ‘heuvel’ opklimmen (zoals overal in San Francisco), maar deze was errug hoog! Dus meteen uitrusten bij het Stowe Lake. Lekker in het zonnetje genieten van de rust en de eendjes :) Hierna wilden we naar de Japanese Tea Garden en de Botanical Garden. Helaas moest je hiervoor geld betalen, dus hebben we alleen foto’s bij de ingang genomen. Kunnen we dat ook weer van het lijstje afvinken! Na het park zijn we met de bus naar de supermarkt gegaan. Onderweg nog overstappen in Castro, de homowijk. Kan Anne dat ook weer afvinken :D Bij de supermarkt hebben we heerlijke steak gehaald en broccoli. Dus dat hebben we thuis gemaakt, samen met de opgebakken aardappeltjes die ik al had. Overheerlijke maaltijd!! Na het eten hebben we gezellig ’s avonds in huis gezeten. Hadden natuurlijk veel bij te kletsen!

De woensdag hadden we ingepland als shopdag en dat kon niet beter gepland zijn, want het was bewolkt en had zelfs ’s ochtends vroeg nog iets geregend. Ik geloof dat het nog geen 5 dagen geregend heeft sinds ik hier ben: I love it!!
Eerst zijn we naar Ross gegaan, een heeeuuule goedkope winkel. Hier hebben we allemaal jurkjes gepast voor kerst. En warempel! We hebben er ook nog allebei één gevonden ook :D Onze dag kon niet beter beginnen! Na Ross zijn we eerst bij de Starbucks een bagle met cream cheese gaan eten. En daarna op pad om kerstkadootjes te kopen. Uiteindelijk zijn we in Haight Ashbury, de hippiewijk, terecht gekomen. Daar leuke kadootjes gekocht in een winkel waar je alles gratis mocht proeven. Dat noem ik nog eens een goede service.
Na Haight Ashbury wilden we eigenlijk weer naar Twin Peaks gaan voor de zonsondergang, maar het was te ‘slecht’ weer (lees: 15 graden en bewolkt), dus hebben we besloten om in Westfield (een shopping mall) bij Yoppi’s een Frozen Yoghurt ijsje te gaan eten. Hier hebben we veels te lang zitten kletsen haha. En na het ijsje zijn we (de volgorde is heel logisch) in Westfield wat gaan eten. Lekker goedkoop: pizza voor mij, pasta voor Anne. Ook tijdens het eten bleven we weer veels te lang praten. Waardoor we besloten hadden om ook deze avond maar lekker thuis te blijven om, hoe kan het ook anders, weer te kletsen haha.

Op donderdag moesten we aardig op tijd opstaan, want vandaag stond Alcatraz op de planning! En weer hadden we super geluk met het weer: strakblauwe lucht, zonnetje en lekker temperatuurtje! En dat midden in december! Voor Anne is dit dan ook haar verlate zomervakantie haha.
Om half 11 zou onze boot vertrekken naar het eiland, maar eerst werd er nog een te toffe foto van ons gemaakt tijdens het wachten. Deze konden we daarna voor het schappelijke bedrag van $22 kopen: koopje dus…!
Eenmaal op Alcatraz aangekomen moesten we eerst verplicht naar een vrouw luisteren met alle regels over het eiland. Eerst vroeg ze nog waar iedereen vandaan kwam. Wat best bijzonder was toen ze vroeg of er nog mensen uit Azië waren, is dat een man antwoordde met: Brazil!! Haha, weet zelf dus niet wat z’n eigen werelddeel is.
Na het verplichte praatje hebben we in het beginstukje wat rondgekeken over de algemene geschiedenis van gevangenissen in Amerika en we hebben een intro film over Alcatraz gezien. Best handig, aangezien we toch veel niet wisten. Na de film zijn we over het eiland naar boven gelopen. Onderweg uiteraard veel, heel veel foto’s gemaakt. En een tourguide vertelde (op z’n Amerikaans: zeer enthousiast!) een verhaal over één van de ontsnappingen. Was echt wel leuk om naar te luisteren. Na dit verhaal zijn we doorgelopen naar het ‘echte’ gedeelte, waar een audio tour gepland stond. Hier hebben we beiden een zeer, zeer slechte keuze gemaakt: de tour in het Nederlands… Waarom ik dat deed is me nog steeds een raadsel. Tijdens de tour wordt er door oudbewakers en oudgevangenen van alles verteld. En blijkbaar hebben al deze ‘stoere’ mensen een Rotterdams/Amsterdams accent en eindigt bijna elke zin met ‘weet je’. Zeer lachwekkend! Wat daarnaast ook nog eens hilarisch is, is dat iedereen natuurlijk in z’n eigen wereldje daar rondloopt. Na een paar gedeeltes gehad te hebben liep Anne’s tour blijkbaar iets voor op de mijne, waardoor zij alles 2 seconden eerder deed dan mij. Moest zij naar een andere ruimte, keek ze om naar mij, kwam ik 2 seconden later pas in beweging. Geniaal! Daarnaast was ik na een tijdje compleet verdwaald, blijkbaar toch niet goed geluisterd naar m’n guide. Ik belandde ergens buiten, terwijl de tourguide over een hal aan het praten was. Gelukkig met behulp van Anne weer op de juiste plaats terecht gekomen. Wat wij daarnaast nog eens zeer grappig vonden was om alles letterlijk te nemen wat de guide zei. Moest je ‘een paar stappen vooruit doen’, dan deden wij 2 nette stappen vooruit en wachten tot hij verder ging praten. Zei hij ‘kijk naar links en loop de gang in’, dan eerst netjes alleen naar links kijken en daarna lopen. Netjes opgevoed dus haha. Jullie begrijpen vast wel, wij hebben heel veel lol gehad tijdens de tour!
Na de hele tour in het gebouw zijn we naar de ‘tuinen’ gegaan, waar vandaan je heel mooi uitzicht hebt over San Francisco en beide bruggen (Golden Gate Bridge en de Bay Bridge). En na 4 uur op het eiland doorgebracht te hebben zijn we weer met de boot terug gegaan. Toen zijn we naar North Beach en China Town gegaan. Onderweg kwamen we nog langs Lombard street, maar helaas 3 blokken lager dan het echte toeristische straatje. Deze straat loopt gigantisch stijl omhoog, wat wij toch echt niet van plan waren te beklimmen. Wat is dan onze oplossing? Zoomlens op de camera, midden op straat gaan staan, een zelfie maken met het kronkelstraatje op de achtergrond en ook Lombard street kan afgevinkt worden! Dit moet er vast raar hebben uitgezien, maar dat stekt ons niets haha.
Na door North Beach en China Town gelopen te hebben zijn we nog even snel weer een ijsje bij Yoppi’s gaan halen en daarna snel naar huis om te eten, want ’s avonds zouden we met mijn huisgenoten naar de bios gaan: The Hobbit! We bleken de versie zonder 3D uitgekozen te hebben, maar daar waren we eigenlijk ook wel blij om. Tenminste geen hoofdpijn en scherpstel-problemen haha. Na de film was het dan weer tijd om naar huis te gaan. Een zeer geslaagde dag!

Op vrijdag besloten om het eerst ’s ochtends rustig aan te doen en ’s middags naar Coit Tower te gaan en daarna nog even naar Fisherman’s Wharf om de laatste kadootjes te halen. Helaas bleek Coit Tower zelf gesloten voor renovatie tot april, dus toen maar gewoon rondom de toren van het uitzicht genoten. Ook vandaag was het weer een super mooie dag wat weer betreft! Wat een geluk :D
Op Fisherman’s Wharf hebben we zeer geslaagde kado’s kunnen vinden, dus nu hadden we alles binnen wat kerstkadootjes betreft. Ik mag 2 dagen met kerst doorbrengen bij Anne in Santa Cruz, waar haar ouders en broer met vriendin komen om kerst te vieren met de ouders van de vriendin. En ik mag gewoon mee! :D Deze mensen wonen dus in Santa Cruz (echte Amerikanen, dus een echte Amerikaanse kerst!) Ik kan m’n geluk niet op :D Dus daarom maar goed geshopt voor kerstkadootjes!
Na het shoppen zijn we naar Japan Town gegaan om een crêpe te eten. Deze zijn echt super lekker! Ze maken er een heel meesterwerk van. Het bolletje ijs wordt een beertje met gezicht, oortjes en alles. En de slagroom maakt het helemaal af. Goed genieten weer :)
’s Avonds zouden we flink gaan stappen, dat moet natuurlijk ook gebeuren hier. We hadden chips gekocht en we hadden nog een fles wijn. Dus daar zijn we op mijn kamer mee begonnen. Helaas (of nja, het is maar hoe je het bekijkt) was het veels te gezellig, dus we hebben zoals gewoonlijk weer veel te lang zitten kletsen, waardoor het te laat was om uit te gaan… Kan ook alleen maar ons overkomen haha. Aangezien de wijn op was, wel besloten om naar de plaatselijke super te gaan en een nieuwe fles te halen. We kwamen dus met een 2 liter fles wijn! De grootverpakkingen hier zijn fantastisch! Uiteindelijk is het een super gezellige avond geworden :D Maar wel met in ons achterhoofd dat we dit toch niet gingen herhalen op zaterdag!

Doordat het vrijdagavond toch wel een klein beetje laat was geworden, hebben we zaterdagochtend weer rustig aan gedaan. Ik heb, zoals elke ochtend, weer een overheerlijk Amerikaans ontbijt gemaakt! Deze trend ga ik in Nederland zeker voortzetten: American pancakes, scrambled eggs and ham, fruit (en stiekem ook brood met chocopasta haha).
’s Middags besloten om naar het strand te gaan en de Dutch Windmill en de Queen Juliana/Wilhelmina (één van 2en, ben het vergeten haha) Tulip Garden te bezoeken. Eerst nog even wat bagles en drinken bij de supermarkt gehaald. Daarna op naar de windmolen en de tulpen. Echter,… het waren geen tulpen waar het vol mee stond, maar klaprozen. En alle toeristen maar foto’s maken van de mooie ‘tulpen’ haha. Beetje vreemd. Toch was het wel mooi om te zien :) Na de bloemetjes doorgelopen naar het strand. Het was eind van de middag dus het was super mooi op het strand. Hier hebben we op een muurtje, met uitzicht op de zonsondergang, onze bagles opgegeten. Met als toetje een overheerlijke Oreo Poptart! Puur genieten :D Na het genieten snel naar huis, want dit keer wilden we echt, echt op tijd naar de clubs! Eerst nog even de wijn opgedronken (die 2 liter hadden we toch niet opgekregen de vorige avond) en daarna op naar Polk Street! Hier hebben we een zeer gezellige avond gehad :D Helaas gaan alle kroegen, clubs, bars etc. hier dicht tegen half 2/2 uur. Super vroeg dus! Maar wat weer een pluspunt is, is dat de Subway tegenover zit. Dus heerlijk een broodje gegeten, veel gezonder dan een durum döner of shoarma! Toen met de taxi naar huis, waar m’n huisgenootje nog bezig was voor haar werk (ze is een journalist). Best vreemd om zo thuis te komen haha. We hebben dan ook nog flink lol gehad samen. We hebben haar zelfs het beste Nederlandse lied ooit geleerd: Op een eiland in Suriname, holadiejeejee, holadiejoojoo… Jullie kunnen het vast verder zelf afmaken :P

Vandaag dan alweer de laatste dag :( Eerst flink uitgeslapen, want het was natuurlijk een latertje de avond ervoor. Daarna het laatste overheerlijke ontbijt samen gemaakt en alle spullen inpakken. Na het douchen en alles was het alweer aardig laat geworden, dus zijn we alleen nog even wat boodschappen gaan doen. Want om 17.00 uur zou Anne’s broer Peter komen met zijn vriendin Kat en zouden we uit eten gaan. We zijn samen naar Fisherman’s Wharf gegaan om een heerlijke Clamchowder Bowl te eten bij Boudin. Dit moet iedere toerist een keer gedaan hebben! Daarnaast hebben we langs alle winkeltjes op Pier 39 gelopen en weer naar de zeeleeuwen. Uiteindelijk vond Kat dat we een ‘caramel apple’ geprobeerd moesten hebben, dus deze hebben we dan ook gekocht. Ik heb gekozen voor de ‘Monster’ variant en mén, wat een gedoe om dat te eten haha.

En toen was de fantastische week alweer afgelopen… zo kijk je er weken naar uit en zo is het alweer voorbij. Gelukkig (nog) geen tranenafscheid, want ik ga nog 2 dagen kerst bij ze vieren :D!! Dus nu ff 1 a 2 daagjes voor mezelf en dan op naar Santa Cruz voor m’n Amerikaanse kerst!!

En zoals iedereen eigenlijk wel meegekregen heeft: de blogwedstrijd is afgelopen! EEEEENNNNN!!! Ik heb de meeste stemmen!! YEAH!! Met een giga verschil nog wel! Ik heb nog geen officieel bericht gekregen, dus nog even afwachten. Maar ik wil in ieder geval iedereen die gestemd heeft SUPER SUPER SUPER bedanken! Daarnaast zijn de mensen die ook echt bedankt moeten worden natuurlijk mijn ouders! En eigenlijk vooral m’n moeder die als een bezetene tekeer is gegaan!! Daar was geen houden meer aan haha. Maar, daardoor zijn wel de meeste stemmen binnengekomen. Dus danku mams :D!! Nu nog afwachten tot ik het ticket echt heb. En dan is het aan Koen om de komende tijd heeeeuuuul lief voor z’n grote zus te zijn XD!

Dan ben ik deze week nog even langs school gegaan, want er was een klein probleempje wat mijn programma hier betreft. Ik zit dus al in het hoogste niveau, wat erop neer komt dat ik 2 maanden ‘niets te doen heb’. Ik heb als optie gekregen om 2 maanden naar Costa Rica te gaan om Spaans te leren. Dit klinkt als een buitenkansje, maar ik vroeg mezelf af wat ik in godsnaam met Spaans moet. En hoe goed leer je Spaans in 8 weken? Plus ik kom hier voor m’n Engels en voor Amerika. Dus nu heb ik op school kunnen regelen dat als ik 3 lessen Engels per week volg ik een fulltime stage mag gaan doen hier voor die 2 maanden! Dat is natuurlijk helemaal fantastisch! :D Nu dus maar flink Googlen naar een goed bedrijf en dan heb ik toch nog een stage hier! Ik ben blij dus :D

Nu nog even een serie kijken op de laptop, alle foto’s van afgelopen week op de laptop zetten en dan op naar bed. Morgen weer honden blij maken bij de SPCA!

Tot snel!

Liefs Marleen.

  • 23 December 2013 - 21:52

    Annie. Brughuis:

    Het was weer een heel verslag.Je hebt je dus goed vermaakt met Anne.Leuk dat je met haar de Kerst doorbrengt.Wens je fijne dagen.Hoop dat je een leuke stage vind Veel succes.gr.Annie

  • 24 December 2013 - 14:01

    Anny Grefte:

    Hai Marleen,

    Ik lees dat je het super gehad hebt Annemarie!!! Geweldig!
    Dat stemmen zette wel mijn sociale leven op de kop....kon nergens anders meer aan denken... lag nachten wakker omdat ik bang was dat het niet lukte... geen journaal en andere tv programma's gezien.... elke avond met de i pad op schoot.....wachten totdat het bijna middernacht was omdat ik dan pas kon stemmen....daden dat ik niet meer buiten kwam... Elke minuut van de dag anderen lastigvallen... niet meer koken maar elke dag eten besteld want......alles voor het goede doel!!!!! Nee hoor, valt allemaal wel mee maar heb het met heel veel liefde gedaan en vindt het ontzettend SUPER MOOI dat Koen nu in maart naar Amerika gaat en samen met jou gaat rondtrekken!!!!

    Hele fijne kerstdagen en geniet van jouw cadeautje!!

    Liefs mama xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Actief sinds 10 Aug. 2011
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 22157

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 06 Juli 2014

Studeren in San Francisco

28 Augustus 2011 - 15 November 2011

Californië

Landen bezocht: