Just when you thought it couldn’t get any better.. - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Marleen Grefte - WaarBenJij.nu Just when you thought it couldn’t get any better.. - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Marleen Grefte - WaarBenJij.nu

Just when you thought it couldn’t get any better..

Blijf op de hoogte en volg Marleen

30 December 2013 | Verenigde Staten, San Francisco

... Christmas in Santa Cruz!!

Na de superweek met Anne had ik maandag een heerlijke rustdag. De hele dag niets anders aangehad dan m’n pyjama, heerlijk! Eerst ’s ochtends geskypt met paps en mams en daarna de hele middag series gekeken op de laptop. Tussendoor nog even eten en ’s avonds met m’n huisgenoot gekletst.

Op dinsdagochtend eerst even uitgeslapen en daarna alle spullen gepakt, want om 13.00uur moest ik van huis weg, op naar Santa Cruz voor kerst! Anne’s broer Peter heeft dus een Amerikaanse vriendin Kat, en haar ouders wonen in Santa Cruz. Samen met Anne’s ouders Wim en Anneke zouden we daar met z’n allen kerst gaan vieren. Gezellig!
Om 14.07uur moest ik de trein vanuit San Francisco naar San Jose nemen, hier zou ik dan om 15.38uur aankomen. Best een rit dus, maar dat bleek wel mee te vallen, de treinen rijden hier gewoon super sloom haha. Maar, voor mij des te beter! Want zo kon ik mooi genieten van het landschap :) De treinen zelf blijken hier ook super anders te zijn. Dubbeldekkers, maar dan op een aparte manier. Je kan de mensen ‘onder je’ zien (de foto’s zijn duidelijker dan mijn uitleg!). Super de luxe dus! In San Jose aangekomen moest ik nog een bus nemen die naar Scotts Valley zou gaan en daar zou ik om 16.40uur opgepikt worden. De reis ging helemaal prima, alles sloot mooi aan en het uitzicht was constant super mooi!
In Scotts Valley aangekomen werd ik dus opgehaald door de ‘vrouwen’. Toen zijn we samen naar het huis gegaan ergens bovenin de heuvels. Supermooi huis! Grote lap grond erbij, zwembad in de tuin, mooi uitzicht op de oceaan in de verte. Ontzettend gaaf!
Voor het kerstdiner ’s avonds gingen we een grote ham eten met zeer lekkere aardappeltjes, groene boontjes en een salade. Goed gegeten dus :D Daarna gezellig met z’n allen in de kamer gezeten. Sommigen gingen even op bed liggen, want ’s avonds gingen we naar de nachtelijke Kerst-mis, die hier ook echt om 24.00uur begint. Om 23.00uur gingen we dan op pad, op naar de kerk! De kerk zag er heel mooi uit, echt zo’n mooie witte kerk aan de buitenkant. Aan de binnenkant ook genoeg te zien en alles in kerstsfeer. Om 23.30uur begon het koor met het zingen van echte kerstnummers en om 24.00uur begonnen ze dan met de mis. Het meeste is wel ongeveer hetzelfde hier, behalve dat deze mis in 2 talen was, Engels en Spaans. Om de beurt wordt er een deel van de tekst gezegd. Wel apart, zo’n tweetalige mis. En wat ook verschillend is hier. Als je geen katholiek bent of geen communie gedaan hebt, mag je hier ook naar voren komen, maar dan kruis je je handen over je borst en krijg je geen hostie maar wel een ‘blessing’. Toch iets anders als in Nederland de enige zijn die blijft zitten :P Om 1.30uur was de mis afgelopen en toen snel naar huis en naar bed! Heerlijke middag en avond gehad :D

De volgende ochtend met z’n allen buiten in het zonnetje aan het zwembad zitten ontbijten. Lijkt wel zomer hier! T-shirtje aan is genoeg, zo lekker warm :)! Na het ontbijt zijn we met z’n allen naar het bos geweest voor een lange kerstwandeling. Grappig is dat ze hier tegen iedereen Merry Christmas roepen en we hadden uiteraard kerstmutsen op. Onderweg hebben we nog Pooh-stick (of zoiets) gedaan. Iedereen zoekt een stok, je gooit het aan de ene kant van de brug in het water en rent naar de andere kant om te kijken wiens stok het eerste is. Geniaal! We leken wel kleine kindjes haha. Helaas bleven alle takjes hangen, maar de pret was er niet minder om ;)
Na het bos zijn we naar het strand in Capitola gegaan (vlakbij Santa Cruz). Hier hebben we op een muurtje een broodje ham gegeten die we hadden meegenomen. Lekker in het zonnetje. Het was dan ook best druk op het strand. Na het strand was het tijd om naar huis te gaan. Het kerstdiner voorbereiden en ons klaarmaken voor het kadofestijn! Want echt serieus, wat een berg kado’s!!
Voor het avondeten hadden we krab! Anne en ik hadden dat nog nooit gegeten. Gelukkig vielen we niet heel erg op, want bij iedereen was het een smeerboel haha. We zaten dan ook allemaal met een keukenschort voor aan tafel! Oh! En natuurlijk weer onze kerstmutsen op! Na het eten hadden we nog heerlijke Nederlandse appeltaart die Wim had gemaakt, hmmm! En toen was het kadootjes tijd! Ze hadden echt super lief voor mij ook een sok opgehangen! Ik had zelfs nog aardig wat kadootjes en dat terwijl ik eigenlijk eerst niet eens zou komen! Superlief :D! We hebben een superavond gehad. Zeker 3,5 uur over alle kadootjes uitpakken gedaan. Toch ook wel vreemd om voor het eerst in m’n leven geen kerst thuis te vieren. Dit was dan ook wel het eerste moment dat ik hier heb gehad dat ik thuis toch wel mis. Maar het was een fantastische avond! En ik heb me kapot gelachen, want volgens Kat’s vader Frank zat er in elk kado een hamster, in welke vorm dan ook (groot, klein, geplet, levend, dood, alles kwam voorbij haha). Na een superavond dan maar weer op naar bed, want de volgende dag zouden Anne, haar broer en vriendin en haar ouders samen naar Yosemite gaan.

Op donderdag stond iedereen dus op tijd op om spullen te pakken, te ontbijten en in de auto te gaan. En toen kwam het ***moment, afscheid nemen van Anne. Toch niet zo leuk haha. Maar om 7.45uur zaten ze dan toch echt in de auto. Ik heb toen nog even rustig aan gedaan, gedoucht en alles. En toen vroegen Frank en Robin of ik mee wilde ontbijten op de Wharf in Capitola. Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen! Heerlijk pannenkoeken gegeten. Na het ontbijt gingen ze me naar de bus brengen, zodat ik weer naar San Francisco kon. Maar de bus kwam pas over een half uur, dus gingen we eerst nog even in een park wandelen. En toen vroegen ze wat meer over m’n huisvesting hier en na een paar minuten besloten ze dat ze me maar moesten ‘redden’(hun eigen woorden haha) en vroegen ze of ik niet nog een paar dagen wilde blijven. Mijn argument dat ik maar één paar kleren bij me had werd van tafel geveegd: de dag na Kerst is overal 60% korting. Dus een half uur later stond ik in m’n uppie in een groot winkelcentrum te winkelen! Na nog een extra korting van 10% over alles ging ik met een volle tas weer naar de auto. Op weg terug naar Santa Cruz voor nog een paar heerlijke dagen! :D En we hadden afgesproken dat we het niet aan de anderen zouden vertellen, verrassing dus!
Bij thuiskomst besloten ze dat ze even op bed wilden liggen. Ik ben heerlijk in een ligstoel aan het zwembad gaan liggen. Fantastisch! Na het relaxen ben ik met Frank naar de supermarkt gegaan, boodschappen doen. Bij thuiskomst hebben we pompoensoep gemaakt en leftovers gegeten en toen met een cocktail (want om 18.00uur is het cocktailtime!) de rest van de avond op de bank tv gekeken en gekletst. Een super fijne ‘gewone’ avond gehad! :D

De volgende ochtend eerst gezellig ontbeten en wat op de computer gezeten. Daarna besloten om een strandwandeling te doen in Santa Cruz. Het was uiteraard weer heerlijk weer, dus lekker druk op het strand met veel mensen en ook veel honden. Daarnaast lag de zee vol met surfers! Perfecte golven in Santa Cruz :D Gaaf gezicht! Na de wandeling zijn we wat gaan eten in een Mexicaans tentje. Zeer hete, pittige saus gehad. Ik was de enige die er last van had haha. Na het eten terug naar huis en zijn Robin en ik gaan bakken. Persimmonkoekjes en persimmonbrood. Alles natuurlijk ook op de foto vastgelegd voor in het plakboek! Zeer gezellige middag gehad. Als klap op de vuurpijl zagen we opeens 2 Bobcats bij het zwembad lopen! Dit schijnt best bijzonder te zijn! En bewijs is op foto vastgelegd. Daarna nog meer leftovers gegeten (we hadden veeeuuul eten met Kerst haha) en toen weer tv gekeken en gewacht op de anderen die thuis zouden komen. Wel spannend, want wat zouden ze zeggen dat ik (de indringer haha) er nog was?! Ik had me verstop in de slaapkamer en de gezichten toen ze me zagen waren echt heel grappig! Gelukkig allemaal positief :D Daarna nog even gekletst en toen op naar bed.

Op zaterdag zouden we een rustdag doen, want de rest had net 2 drukke dagen in Yosemite gehad. We hebben ’s ochtends weer eerst lekker ontbeten en daarna met z’n allen aan het zwembad gelegen en boekje lezen. Anne ging met haar broer naar het winkelcentrum en wij bleven nog even relaxen. ’s Middags hadden we met z’n allen (behalve Kat, die bleef thuis) bij een soort wilde vlindertuin afgesproken. Elk jaar in de winter komen de Monarch vlinders (weet de Nederlandse naam zo niet) naar Santa Cruz en dat is een gaaf gezicht! Het beste kun je ze zien als je op de grond gaat liggen. Dus wij lagen met z’n allen naast elkaar op een rijtje tussen alle andere toeristen die rondliepen, erg grappig! Na de vlinders nog even naar een strand gelopen waar ze Natural Bridges hebben en toen gingen we naar een locale pub waar ze eigen bier maken. Daarnaast hadden ze heerlijke sandwiches en burgers. Na deze goeie lunch zijn we via downtown Santa Cruz (langs de zee en de boulevard) naar huis gegaan. De boulevard heeft (beetje zoals Santa Monica) achtbanen en andere attracties. Ik vind deze zelfs beter dan Santa Monica, het is groter. En we zijn nog even gestopt bij een uitzichtpunt om de zonsondergang te zien. Ondertussen alle surfers bekeken, niet slecht ;) En toen toch echt weer naar huis. Daar hebben we de echte Hollandse zelfgemaakte erwtensoep van Wim gegeten. Dat viel goed in de smaak! En toen met z’n allen de eerste James Bond gekeken. Wist niet dat als je ‘vroeger’ neergeschoten werd je omhoog de lucht invloog voordat je neerviel en dat je bloed nog rooier als ketchup was haha. Best grappig om het verschil in acteerwerk en special effects te zien. Helaas niet helemaal het einde gezien, want om half 11 viel echt iedereen zowat in slaap, dus de DVD maar afgezet en naar bed.

En vandaag was dan écht m’n laatste dag in Santa Cruz. Zij zouden met z’n allen naar San Francisco gaan, dus ik kon mooi thuisgebracht worden :) Peter bleef thuis, dus alle mensen die in de Cable Car wilden gingen in de ene auto en ik ging bij Frank in de andere auto. Nu was dan ook écht het moment aangebroken om (weer) doei te zeggen tegen iedereen. Nu duurt het dus echt zeker 7 maanden voordat ik Anne weer zie… Maar we hebben een supertijd gehad samen! Onderweg hebben we in Redwood City nog een vriendin van Kat opgehaald en toen hebben ze me thuis afgezet. En daar zit ik nu dan weer. Op m’n laptopje in de keuken. Ana, m’n ene roommate, is met haar vriend aan het rondreizen tot half januari en Artemisa, m’n andere roommate, vertrekt op 2 januari naar een ander huis. Dus dan heb ik ruim een week een kamer voor mezelf. Wel stil in huis na bijna een week met z’n allen in Santa Cruz gezeten te hebben. Maar ook wel even lekker :)

Morgen ga ik met Koen onze route plannen voor in maart! Er zijn al vele plannen gemaakt :D Dus weer zeker iets om naar uit te kijken! En daarnaast ga ik maar ff flink googlen voor gezonde maaltijden om hier te maken en een sportschool… Is toch wel weer ff nodig met al dat eten haha. Met Oud & Nieuw heb ik eigenlijk nog geen idee wat ik ga doen, dus dat moet ik ook nog maar even gaan uitzoeken en plannen. Maar dat wordt vast gezellig!

Fijne jaarwisseling allemaal! En m’n volgende verslag verschijnt in het nieuwe jaar!

Liefs Marleen.

  • 30 December 2013 - 08:44

    Jose :

    Nou Marllen dat was een bijzondere kerst voor jou . En wat heerlijk dat je langer , ocht blijven en daarna lekker thuis werd gebracht . Ik wens je een fij e jaarwisseling en veel voorpret voor je ontmoeting met je broer .

    Gr Jose

  • 30 December 2013 - 20:11

    Lisette:

    Wat een enorm vrolijk en gezellig verhaal! Klinkt alsof je een super kerst hebt gehad met Anne en haar familie. Leuke dingen gedaan en gezien en ook nog eens lekker gegeten :) 2014 wordt vast een geweldig jaar, want als je nu al zoveel geweldige dingen in 3 maanden hebt gedaan en gezien, dan komen er in de overige 7 maanden vast nog een hoop bij!

    Dikke kus

  • 30 December 2013 - 20:39

    Annie Brughuis:

    Marleen fijn dat je een leuke Kerst hebt gehad.En dat je al uitkijkt naar Koen die in Maart bij je komt.Verder wens ik je een fijne jaarwisseling.Denk dat je daar wel veel vuurwerk ziet.gr annie

  • 30 December 2013 - 22:44

    Anny Grefte:

    Hoi Marleen,

    Zo denk je dat je met Kerst alleen bent en zo heb je de tijd van je leven!!!! Geweldig!
    Mis alleen in het verslag dat ook de Kerstman uit Nederland nog wat kwam brengen.

    Fijne jaarwisseling en wie weet wordt deze ook wel net zo bijzonder als Kerst.

    Knuffels mama

  • 02 Januari 2014 - 16:23

    Willy:

    Hoi Marleen, ik wens je een heel gelukkig 2014. Geniet maar lekker daar. Ben blij dat je het naar je zin hebt.

    groetjes Willy

  • 05 Januari 2014 - 19:40

    Annie Veluwenkamp:

    Hoi Marleen
    Wij wensen jou een gelukkig 2014 en een mooi studie jaar .Fijn dat Koen ook nog komt,geniet er maar van

    Groetjes Harrie en Annie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Actief sinds 10 Aug. 2011
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 22189

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 06 Juli 2014

Studeren in San Francisco

28 Augustus 2011 - 15 November 2011

Californië

Landen bezocht: