Op alweer 1/3 van mijn avontuur hier! - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Marleen Grefte - WaarBenJij.nu Op alweer 1/3 van mijn avontuur hier! - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Marleen Grefte - WaarBenJij.nu

Op alweer 1/3 van mijn avontuur hier!

Blijf op de hoogte en volg Marleen

09 December 2013 | Verenigde Staten, San Francisco

Daar is ‘ie dan weer: mijn fantastische verslag! :D Dit keer netjes op tijd op zondag. Dus hopelijk nu ook niet al te lang.

Ik was gebleven bij de vrijdag na Thanksgiving. We zouden dus naar familie van mijn host gaan om de leftovers op te eten. Nou, dit kon je gerust een tweede Thanksgiving diner noemen! Wat een eten nog. Een heerlijke kalkoen met vulling en Frambozensaus, met aardappelpuree en groene bonen. Daarna nog Pumpkin-pie en je hebt een compleet diner :D
Bij deze familie hadden ze beneden in de garage een grote pooltafel staan. Daar ben ik dus meteen op af gedoken, lang geleden dat ik dat gedaan heb! Gelukkig bewees ik dat ik mijn talent nog steeds heb, haha! De één na de ander vloog in de gaten. En ondertussen zaten zij constant te overleggen hoe ze het beste de bal in welk gat konden krijgen. Voor mij is poolen geen tactisch spel, maar een ‘knal-zo-hard-mogelijk-met-je-keu-tegen-de-bal-die-voor-het-gat-ligt’- spel. En geloof mij, dat is de beste tactiek! Daarnaast vind ik het spel anders veel te lang duren, al dat gepraat en overleg. Gewoon knallen met die ballen!

Dan zijn we bij de zaterdag aangekomen. Dit was een beetje een rare dag voor mij. Ik heb dan ook helemaal niets gedaan, behalve het hele tweede seizoen van Revenge gekeken. ’s Avonds gezellig met m’n roommates hier gezeten en redelijk op tijd naar bed.

Op zondag was het tijd voor mijn tweede cursusdag bij de SPCA! Eigenlijk was dit meer een praktijk-dag. Je ging hetzelfde doen als dat je normaal zou doen, maar ze nemen nu nog alles met je door en helpen bij problemen en vragen etc. Wel fijn dat ze dat zo doen, want er kwamen toch nog best veel vragen naar boven. Ik heb in totaal 3 honden uitgelaten. Eerst een chihuahua, best wel een grappig hondje. Vond alles en iedereen leuk en dacht dat het het postuur van een Rottweiler had haha. Daarna een super, supergave Stafford uitgelaten, Wyler. Hij was best wel sterk, maar gelukkig ben ik ook supergroot en oersterk :P Hierna mocht ik nog een zeer blije Boxer/Stafford-kruising meenemen. Deze heeft het voor elkaar gekregen om als een malle tekeer te gaan, maar toch niet aan de riem te trekken. Ik liep dus met een ongeleid projectiel naast me, maar het kostte me totaal geen moeite, ideaal!
Na de SPCA had ik een verjaardag van iemand in het Alamo Square Park. Ze had een picknick georganiseerd en het was super lekker weer :) Dus dat was wel gezellig. Ik moest echter weer aardig op tijd naar huis, want ik zou met mijn twee roommates wat gaan doen.
Eerst zijn we uit eten geweest naar een Mexicaans restaurant. M’n ene roommate komt uit Mexico (is geen EF student) en de andere komt uit Brazilië en is wel een EF student. Toen we eten wilden bestellen is die vrouw achter de balie in het Spaans tegen hun gaan praten (mijn Braziliaanse roommate kan Spaans verstaan en ook wel spreken). Echter, na een tijdje vroeg ze dus blijkbaar aan mij of ik Spaans sprak. Ik verstond dat uiteraard niet, dus zei ook niets terug. Dat was voor haar genoeg om in Engels te gaan spreken. Maar vond het toch wel vreemd dat ze aannam dat ik ook Spaans kon :P Ik vind me er nu niet echt zo uitzien haha. Maar daarna een heerlijke burrito in het Engels besteld en opgegeten :D
Na het eten zijn we naar de film gegaan: The Hunger Games! Al weken naar uitgekeken, maar kon helaas niet naar de première, omdat ik dus in Los Angeles zat (ook niet geheel verkeerd). We waren een uur te vroeg in de bios, dus maar vast wat te drinken gehaald. De jongen achter de balie vroeg welke maat drinken ik wilde. Hij liet een zeer grote beker zien, waarop ik zei: smaller please. Bleek dit de kleinste te zijn: een halve liter! Doe dan die maar…
Toen we op een bankje zaten bleek opeens dat mijn ene roommate deel 1 nooit gezien heeft, haha. Ze had gewoon zin om mee te gaan. Dus hebben we in dat uur maar de hele film met haar doorgesproken. Dus voor we het wisten was het al tijd om de zaal in te gaan. En hier hebben ze gewoon verstelbare stoelen! Heerlijk! Helaas doen ze hier in Amerika niet aan pauzes… En uiteraard na een halve liter cola in je maag pompen, moest ik dus écht, écht naar de wc. Maar ja, daar zit je dan, op de achterste rij precies in het midden. Hop, maar met een rood hoofd voor iedereen langs gekropen. Als een malle naar de wc gerend (ja! Ik heb serieus gerend!) en toen ik terug kwam waren ze nog met dezelfde scene bezig: speed plassen noem ik dat! De film was uiteindelijk super gaaf! Nu helaas weer een hele tijd wachten op deel 3…

Op maandag was het helaas weer tijd om naar school te gaan. Wat heb ik op zondag echter gedaan, mijn wekker voor dinsdag gezet. Dus ik werd om 10.15 wakker i.p.v. 6 uur. Klein verschilletje maar :P Dit hield echter in dat ik al mn lessen voor die dag gemist had, heel handig Marleen! Gelukkig was ik wel op tijd om me klaar te maken voor mijn eerste echte zelfstandige vrijwilligersdag bij de SPCA! Mijn shift was van 14.00 tot 16.00 uur. Ik had samen met Isabella (een Duitse EF student) afgesproken. Zij is al vaker geweest, omdat ze de cursus eerder kon doen. Samen hebben we iets van 10 honden uitgelaten in bijna 3 uur tijd. Heel wat hondenhartjes blij gemaakt dus :D Wat wel grappig is om te zien (of misschien ook wel sneu) is dat sommige honden eigenlijk niets geven om de wandeling. Ze gaan vrolijk mee en rennen flink rond op het speelveld, maar zo gauw je ze terugbrengt naar de kamer gaan ze voor je zitten en willen ze eigenlijk liever gewoon knuffelen en aandacht. Gelukkig ben ik daar ook niet vies van :P Dus ik ben bij sommige honden ook nog heerlijk in de kamer gaan zitten. Er zaten ook nog weer genoeg potentiële honden voor ons in Nederland bij ;) Ik denk dat we maar een extra ticket boeken voor in juli terug naar Nederland haha.

Op dinsdagmiddag maar weer naar school. Voor mijn eerste uur, Economie, hebben we deze 2 laatste weken voor de kerstvakantie een vervanger voor onze leraar. En serieus, wat voor een flapdrol hebben ze weten te vinden zeg. Hij vindt economie niet leuk, weet er niets vanaf en het interesseert hem ook niet… Daar zit je dan met je goeie gedrag. Dus we hebben maar over van alles en nog wat gepraat, behalve economie. Daarna had ik weer 2 Engelse lessen en (zoals ik al verwacht had) was mijn leraar super pissig dat ik er op maandag niet was. Ook omdat andere mensen er blijkbaar ook niet waren geweest. Opeens begon hij te zeggen dat het zo geen zin voor hem had, hij kon zo geen les geven, wij namen het toch niet serieus en weet ik wat allemaal nog meer. Hij heeft ons aan het werk gezet en is boos de klas uit gelopen… Toffe leraar dus. Helaas geldt hier in Amerika de hiërarchie tussen studenten en leerkrachten heel erg. Dus er iets van zeggen wordt niet zo heel erg gewaardeerd. Dan maar op een andere manier laten merken: als hij zich als een kleuter gaat gedragen, dan weet hij nog niet wie hij tegenover zich heeft: Marleen uit Nederland. En ik ben heeeuuul goed in koppig, boos voor me uit staren :P Aan het eind van de les besloot hij dat hij geen les meer aan ons ging geven als er ook maar iemand mistte, dus we krijgen nu simpele opdrachtjes. Prima! Maar de test voor de volgende dag ging uiteraard wel gewoon door. Dus daar ’s avonds maar voor geleerd.

Op woensdagochtend dus de test. Deze vond ik goed te doen, dus was al snel klaar. Toen moesten we op de gang wachten tot iedereen klaar was (40 minuten, pff) en daarna begon onze tweede Engelse les. En tot mijn grote verbazing begon hij weer over het feit dat ‘veel mensen lessen hadden gemist’ (lees: 1 of 2 dagen per persoon in de afgelopen weken). Dusss… we kregen strafwerk! Nu ik dit schrijf vind ik het eigenlijk best wel grappig :P Ik moest dus een essay van 600 woorden schrijven. Je mocht zelf het onderwerp bepalen. Even aan gedacht om m’n essay te schrijven over het onderwerp ‘kinderachtig’ of een lesje ‘hoe behandel ik mijn studenten’, maar toch maar de eer aan mezelf gehouden en netjes een normaal onderwerp bedacht.
Na school een hele tijd met Gaya geskypt en toen ben ik naar huis gegaan. ’s Middags ben ik met mijn host naar een One-Dollar store geweest. Alles voor $1!! 2-liter flessen frisdrank voor maar $1..! De Hollander kwam flink in mij naar boven haha. Alles moest mee! Daarna nog wat gewone boodschappen gedaan voor mijn arretjescake. Op donderdag hadden we nl. een event op school waar ik me als vrijwilliger voor opgegeven had. Je moest iets te eten maken uit je eigen land. Boerenkool zat er helaas niet in, want je moest thuis koken en daar moest het 2 uur staan. Dus toen maar arretjescake gedaan!

Op donderdag moest ik op tijd naar school om mijn arretjescake af te geven. Helaas was deze weer heel smerig geworden door het rare vet dat ik hier moet gebruiken. (Als iemand tips heeft voor wat frituurvet in Amerika is, dan hoor ik het graag!). Omdat ik erg vroeg op school was, maar even geskypt tot 12 uur. Want toen begon het event. Allemaal lekker eten uit alle landen. Ik mocht gratis eten, want ik was vrijwilliger. Dus ik heb een heerlijke chocoladecrêpe gehad, Franse quiche, Braziliaans chocoladetoetje, tiramisu en een Duits koekje. Goeie lunch dus! M’n eigen arretjescake maar overgeslagen haha.
Na de heerlijke lunch begonnen m’n lessen weer. Tijdens Engelse les op m’n kop gekregen dat m’n strafwerk essay nog niet af was… Hij had geen datum gezegd, dus ja.. eigen schuld :P Daarna kregen we onze test terug en ik had en eeh… tja, C. Niet zo goed dus voor Amerikaanse begrippen. Voor Nederlanders is dat een 7-8, prima dus! M’n leraar kon het niet zo waarderen, die vroeg of ik wel geleerd had. Een normaal antwoord kreeg ik ook niet op mijn vragen over de test, want ‘ik had teveel lessen gemist, daarom deed ik het fout’… Daar gingen we dus weer :P Een heerlijk gezellige les. De sfeer in de klas was de rest van de middag dan ook erg vreemd. Je kon merken dat iedereen het een beetje zat was. De leraar merkte onze stemming denk ik ook wel. Want na de les kwam hij naar mij toe om z’n excuses aan te bieden! Hij had m’n koppige gedrag dus toch wel gemerkt en voelde zich schuldig ofzo? Nu is (hopelijk) alles weer goed :) Al kreeg ik van andere studenten (niet Europeanen) wel de opmerking dat wij Nederlanders zo ‘rude’ zijn. Omdat wij gewoon tegen een leraar zeggen wat we denken… Ik vond toch dat ik heel netjes en aardig met hem gepraat had..? Blijkt dus toch echt (na in mijn gastgezin navraag te hebben gedaan) dat zij ons te direct vinden. Op zich wist ik dat wel van Nederlanders, maar ik vond mezelf (in Nederland tenminste) nooit zo erg direct.. Maar ff oppassen vanaf nu dus :P

Op vrijdag ’s ochtends weer les. Dit keer gelukkig een stuk gezelliger :)! Op vrijdag heb ik een korte dag, dus ik heb eerst met mijn ouders geskypt en daarna ging ik met Jana naar een Japanse goedkope winkel. We moesten nl. 5 kadootjes halen voor het Sinterklaasspel voor zaterdag. Best grappig om in een Japanse winkel te lopen. Alles is in felle kleurtjes en met Hello Kitty erop. De meest foute dingen kun je er kopen. Wat ik daarnaast wel vreemd vond. Het was een Japans winkelcentrum (want we waren in Japantown) en er zaten naast vele Sushi restaurants ook 2 Crêpe zaken. Ik dacht dat crêpes Frans waren? Maar goed, de crêpe met banaan en Nutella smaakte in ieder geval goed :D
Na het eten heb ik samen met Ana (m’n Braziliaanse roommate) een filmavondje gehouden! Enge film gekeken, wat zij blijkbaar niet eng vond haha. Leek wel alsof ze een comedy aan het kijken was. En ik zat met de deken voor m’n hoofd in elkaar gedoken op de bank, mietje haha.

Op zaterdag overdag heb ik niet veel bijzonders gedaan. Ik moet morgen een businessplan inleveren en er een presentatie over houden. Dus daar maar voor bezig geweest. ’s Avonds gingen we met alle Nederlanders (en 2 Belgen en 1 Franse) Sinterklaas vieren. Allemaal dus lullige kadootjes voor $2 per stuk gehaald en het Dobbelspel gedaan. Op zich wel vreemd zonder (choco)pepernoten, maar met chips hebben we ons ook prima vermaakt. ’s Avonds nog een hele reis van bijna 1,5 uur terug naar huis. We waren in het Presidio Park (daar woont 1 van de Nederlanders in een gastgezin) en dat is eigenlijk aan de andere kant van San Francisco. Maar de terugreis met z’n allen was wel gezellig :)

En dan zijn we alweer bij vandaag aangekomen. Eerst lekker uitgeslapen, was wel een beetje laat gisteravond. Daarna met mijn nieuwe berenhoofdje-pannenkoeken-pan pancakes gemaakt! En warempel! Het werkt ook nog :D Daarna met Koen geskypt (en de rest van de bende: paps, mams en Elles :P). We hebben hem nu maar verteld dat ik het ticket (dat ik heeeeuuuuul misschien ga winnen) voor hem wil gebruiken, zodat hij in maart naar San Francisco kan komen! Dit was vanaf het begin af aan mijn plan, maar nu toch maar besloten om het niet als verrassing te doen. Zodat hij nu ook kan helpen om stemmen te regelen ;) Des te meer mensen helpen, des te beter! En wat blijkt!!!! Ik sta sinds vandaag eerste!! YEAH! Nu dit nog even volhouden voor de komende 2 weken! Het zou echt fantástisch zijn als ik dat ticket zou winnen! :D

Dussss! Iedereen, please help ons om dat vliegticket te krijgen! Vraag vrienden, familie, kennissen, buren, collega’s, landgenoten… okee, ik overdrijf…: stem gewoon op mij!!! Het moet gewoon lukken, het MOET! :D

Via de volgende link kan je dus stemmen:

https://www.facebook.com/EFNederland/app_210628719101633

Log in, like de pagina en stem op mij (Marleen Grefte dus, er heeft vandaag al iemand op de verkeerde Marleen gestemd :P).

Okee, we zitten alweer op 4 pagina’s tekst. Het maakt dus niets uit voor hoelang ik het verslag moet schrijven. Ik ben gewoon langdradig :P

Bedankt voor de leuke reacties weer! Nog één weekje school en dan heb ik alweer kerstvakantie! EN!! Het beste: Anne komt aanstaande zondag hier voor een week! :D Ze mag bij mij in huis slapen, dus we gaan een fantastische week hebben!!

En, ik zit vandaag alweer op 1/3 van mijn hele avontuur hier. Al 3 van de 9 maanden school zitten erop. De tijd gaat echt super snel! Maar dat is ook een goed teken :D

Het volgende verslag zal zijn als ik kerstvakantie heb :D!

Liefs Marleen.

  • 09 December 2013 - 22:59

    Anny Grefte:

    Je moet wel een heel goed geheugen hebben dat je het allemaal nog zo goed weet. Waar heb je dat toch van????

    En wat dat stemmen betreft.... we zijn heel druk bezig met z'n allen!!

  • 13 December 2013 - 20:14

    Annie Veluwenkamp:

    Nou eindelijk een reactie van ons.Vond het nog wel moeilijk(nooit gedaan)
    Zo tehoren en te lezen gaat het goed met jou
    Hoop dat je gezelligefeesdagen hebt, eet en snoep niet te veel.
    groetjes Annie Harry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Actief sinds 10 Aug. 2011
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 22183

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 06 Juli 2014

Studeren in San Francisco

28 Augustus 2011 - 15 November 2011

Californië

Landen bezocht: